2009. november 17., kedd

TC01A03CS

Milyen tanulási szokásokkal jellemezhető a mai magyar iskolás (13-18 éves) korosztály?

Csoportvélemény

(Összegzés röviden)

alsó tagozat – tanító hatékony tanulást igyekszik kialakítani

felső tagozat/szakközép – Kevés idő, „szeletekből” összeállítva, reprodukció tanári előadásra, vázlatra építve, leginkább az írásbeli feladatokra szorítkozva.

egyetem – Több tanulótípus – általában nem tudnak tanulni, ismeret megőrzése, rögzítése nehézkes, kis energia befektetés. Látványos, képszerű előadásokat kedvelik, nehéz rávenni őket a gondolkodásra.

Ismerjük-e internetezési szokásaikat?

Csoportvélemény

(Ili kérdőív elemzésébőlJ , a többieket sem kihagyva)

A közösségi oldalaknak (Iwiw, MyWip, (felsőfokon – Facebook- nagy a vonzó erejük. Nagyon sok időt töltenek MSN-ezéssel, más oldalakon való chattel. Kicsit visszaszorult az email szerepe.

Szívesen böngésznek rádió és tv műsorokat, a sport, hírek (leginkább pletykák), divat, is nyerő témák, nagy sikernek örvendenek az internetes játékok..

Nagyok sokan hallgatnak zenét, töltik is le azokat, valamint filmeket.

Nem ismerik az internetes adatbázisokat, internetes ügyintézést.

Az egyetemisták gyakran használnak zárt közösségeket, itt főként iskolával kapcsolatos ismereteiket osztják meg. Egy részük használja a netet tanulásra, tanfolyamokra. Ők használnak szívesen kül. témájú fórumokat, blogokat.

Mennyire fontosak számukra a virtuális közösségek?

Csoportvélemény

Általános iskola/ középiskola/ egyetemi tanulók egy rétege: A virtuális közösségek nagyon fontos szerepet töltenek be az életükbe. Itt használják a beépített üzenő fal, chat és levelező szolgáltatásokat is nap, mint nap. Figyelnek az egymástól kapott megjegyzésekre, javaslatokra. Ez a közösség az, ahol nem felejtkeznek el a név napról, szül. napról, és a felmerülő problémájára is itt kaphat segítséget. Olyan hely a tanulók számára, ahol megnyílhatnak, kibontakozhatnak, esetenként arctalanul is.

Egyetem: Nagyobb szerep zártközösségeknek, emaileknek, fórumoknak.

Rájuk is igaz az, hogy „folyton be vannak kapcsolva?”

Csoportvélemény

Általános iskolások töltik el a legtöbb időt a neten (4-6 óra). Folyamatosan bekapcsolva Szülői kontroll gyenge, hiányos.

Szaközépiskola: Meglepetés a „csak” 2-4 óra. Megosztott figyelemmel, de első hely a szg-é. Ha bekapcsolva nem folyton, de bekattanva, az életüket befolyásolva a szg. folyamatosan jelen van.

Egyetem: Szükségszerűen, igény a fizikális közösségre.

Hogyan lehetne az internetezésre fordított energiát az iskolában hasznosítani? Vannak erre eszközeink, módszereink, ötleteink?

Ezt nem összegeztem, mert mindenkiét fontosnak tartomJ

Judit

Az összes kérdés közül számomra ez a legnehezebben megválaszolható. A szándék sok esetben megvan bennük a megfelelésre. Viszont hihetetlenül feleslegesnek, ódivatúnak tartanak a tananyagból sok mindent (talán túl sok mindent). Ezért aztán akármennyire „megszórhatjuk porcukorral”, számukra még mindig ehetetlen lesz. Amit saját tapasztalatomból használhatónak találok, az a dolgok leegyszerűsítése, szemléltetése. Szubjektív véleményem, hogy inkább vizuálisak, több információ marad meg, ha ilyesfajta megközelítésben is tudjuk „tálalni” mindazt, amiről azt szeretnénk: tanulják meg.

Ágota

Azt gondolom sok mindent ki lehetne használni. Érdekes tapasztalat volt számomra az, hogy egy évvel ezelőtt, amikor el kezdtük használni az e-learninget, hatalmas ellenállásba ütköztünk. Rá egy évre már sokkal természetesebben fogadták az új hallgatók. De azt is mondhatnám, hogy 2 éve, ha kimondtam az interakítv/digitális tábla nevét, elhűltek a hallgatók. A válasz az volt: ilyen sehol nincs. Ma már sok iskolában van legalább egy, de ismerek olyat is, ahol minden osztályteremben aktívan használják.

Néhány ötlet: gondolattérkép használata, gyűjtőmunka a neten, közösségek létrehozása egyes tananyagok, témák körében (pl. blog írás, ahogy mi is tesszük), videomegosztás stb. Biztos, hogy egy csomó van még, csak én nem vagyok annyira kreatív. J

Egyetértek gyilivel abban, hogy nekünk nagyon profi módon kell ismernünk ezeket a dolgokat, hogy minél jobban ki tudjuk használni ezeket a lehetőségeket. Én még messze vagyok ettől...

Éva

Nagyon sokat használom a számítógépet.

Kérdések segítségével a tanulók keresik meg a neten a „tananyagot”, készítenek ezután beszámolókat.

Emailen küldök feladatlapokat, illetve magát az aznapi feladatot. Hiányzó tanulónak az órai anyagot.

Osztályfőnöki órákon gyakran töltünk ki teszteket az önismereti témakörrel kapcsolatosan.

Csoportmunkánál gyakran keresnek segítséget, forrást.

Gyakran keresek szemléltetést, mintát. Chatet már megpróbáltam felhasználni, de csak zártfelületen volt sikeres.

Ellenőrzésnél, gyakran küldik el egymásnak az elkészített feladatokat.

Megfigyelésem az, hogy nagyon vigyázni kell a helyes arány megtalálására, használni a hagyományos módszereket is.

A net használata nagyon sok időt igényel a pedagógustól is, számomra jóval több időre van szükség egy netes óra tervezéséhez, mint egy gépnélkülihez

Ili

Amit írtatok, mind tetszik.

Én a negyedikesekkel főleg a Wikipédiát, a szótárakat használom, de egész jól kezelik már a Google-ban a kulcsszavas keresést. Persze nehezen igazodnak el a találati listában, ebben sokat segítek.

Attila

Én azt gondolom, hogy eddig is sokat használtam a számítógépet (persze azért lehet fokozni), de most már azért látom, hogy sok más területen is lehetne, mint eddig tettem. Azt gondolom (Judittal egyetértve), hogy azt a sok aktualitását vesztett dolgot amivel a gyerekekkel szeretnék megismertetni sok esetben nem megy másként mint szemléltetni és szemléltetni. Erre kiválóan alkalmas a számítógép.

Ötletet én már innen sokat merítettem:
-közös blog készítése (osztályok, csoportok), melyek bizonyos témák köré szerveződnek, itt mindenki hozzá tudja pakolni önmagát.
-jelenleg is alkalmazzuk a projektmunkában készült videók készítését (média témakörben)
-e-mailos kapcsolattartás a diákokkal (feladatok küldése és így kapom vissza a megoldásokat is)
-pályaválasztás során önismereti, pályaválasztási tesztek kitöltése, foglalkozások megtekintése (e-pálya, necc…)
-nagyon alkalmazhatónak tartom egy-egy téma előkészítésénél az üzenőfal használatát
-lemaradt tanulóknak alsóbb évfolyamon felzárkózásra használható matematikai programok alkalmazása (matematika)
-tananyag prezentálása (matematika)
-matematikai oktatóprogramok használata (mano sorozat, netmatek, geogebra…)

Azt hiszem nem vagyunk eléggé motiváltak a számítógép használatára tanórán. Jó motiváció, ha a diáktól azt halljuk „Kati néni órája sokkal jobb volt, mert ott számítógéppe/aktív táblával….dolgozhattunk”

Andrea (Blog alapján)

Ezen sokat gondolkodtam, de nem találtam saját magam olyan megoldást, ami használható lenne. A törekvő, érdeklődő hallgatók ezt mindenféle eszköz nélkül is megteszik, azok azonban akik csak szórakozásra használják a netet igazán attól, hogy valamilyen internetes megoldást kínálunk nem fogjuk rávenni arra, hogy jobban tanuljanak.

1 megjegyzés:

  1. Különösen az volt számomra érdekes az összefoglalóban, hogy szinte minden korosztály képviselője megszólal. Amit én kiszűrtem: szerintetek is volna mit frissítenünk minden szinten, de persze kellő önmérséklettel. A webkettős tarisznyából kikerülhetnek olyasmik, amik egy kicsit oldhatják a túlzottan elméleti megközelítésű, alapvetően szövegalapú, tanárközpontú tanítási módszereinket. Nem hinném, hogy ez egyik napról a másikra menni fog, de elkezdtük, nem?
    Az összefoglalót köszönöm, és a csoportmunkátokhoz gratulálok!

    VálaszTörlés